tf-signaal

Vanaf 1 juli 2021 schakelen de netbeheerders landelijk het TF-signaal (toonfrequent-signaal) per regio uit.
Dit signaal maakte dubbeltarief (ook hoog-/laagtarief of piek-/daltarief genoemd) mogelijk en zorgde er voor dat elektrische boilers automatisch in- en uitgeschakeld werden.

Wilt u de boiler weer automatisch laten schakelen? Pete ElektroTechniek kan voor u bijvoorbeeld een tijdschakelklok plaatsen. Zo’n schakelklok neemt de werking van het TF-signaal voor de boiler over, zodat deze niet constant blijft opwarmen. Met de huidige energieprijzen kunnen hierdoor uw maandelijkse kosten behoorlijk gaan oplopen.

Weet u niet zeker of uw boiler van het TF-signaal gebruik maakte? Volg dan het stappenplan.


Stappenplan

STAP 1: Heeft u een boiler op gas of een elektrische boiler?

* Ik heb een boiler op gas: Uw boiler schakelt niet op het TF-signaal. U hoeft niets te doen.

* Ik heb een boiler op elektriciteit: Ga naar stap 2.

STAP 2: Hoe groot is uw elektrische boiler?

* Ik heb een kleine elektrische boiler van 10 tot 25 liter: Kleine boilers, zoals close-inboilers in een keukenkastje, schakelen niet op het TF-signaal. U hoeft niets te doen.

* Ik heb een grote elektrische boiler voor al het warme water in huis: Ga naar stap 3.

STAP 3: Staat uw boiler zo ingesteld dat hij alleen ’s nachts opwarmt?

* Nee, mijn boiler warmt het water ook overdag op: Uw boiler schakelt niet op het TF-signaal. U hoeft niets te doen. 

* Ja, mijn boiler warmt alleen in de nacht op: Waarschijnlijk maakt uw boiler gebruik van het TF-signaal. Ga naar stap 4.

STAP 4: Kijk in uw meterkast. Hangt er een kastje zoals op een van de foto’s hieronder?
* Ja, ik heb zo’n kastje: Dit is een tijdschakelklokje. Dit klokje zorgt ervoor dat uw boiler ook na 1 juli een seintje krijgt om op te warmen. Er verandert niets voor u na 1 juli. U hoeft niets te doen. 

* Nee, ik heb niet zo’n kastje. Ga naar stap 5

STAP 5: Hangt er in de buurt van uw boiler een SlimmeBoiler Module (of een andere vergelijkbare oplossing)?
* Ja, ik heb zo’n module bij mijn boiler hangen: Voor u verandert er niets na 1 juli. U hoeft niets te doen. 

* Nee, ik heb niet zo’n module: Ga naar stap 6.

STAP 6: Zit er in uw meterkast een knop zoals op een van de foto’s hieronder?
* Ja, ik heb zo’n knop in mijn meterkast: Wanneer u op de rode knop drukt, kunt u de opwarming van de boiler handmatig starten. Werkt het niet? Ga naar stap 10. 

* Nee, ik heb niet zo’n knop in mijn meterkast. Ga naar stap 7.

STAP 7: Zit er in uw meterkast een schakelaar zoals op de foto hieronder?
* Ja, ik heb zo’n schakelaar in mijn meterkast: Door de schakelaar op ‘DAG-NACHT’ te zetten, start u de opwarming van het water in de boiler handmatig. Werkt het niet? Ga naar stap 10. 

* Nee, ik heb niet zo’n schakelaar in mijn meterkast: Ga naar stap 8.

STAP 8: Zit er in uw meterkast een schakelaar zoals op de foto hieronder?
* Ja, ik heb zo’n schakelaar: Met deze schakelaar kunt u uw boiler voor maximaal 2 uur het water laten opwarmen. Na 1 juli is dit geen handige oplossing, omdat u dan steeds weer aan deze schakelaar moet draaien. Ga naar stap 10.

* Nee, ik heb niet zo’n knop in mijn meterkast: Ga naar stap 9.


STAP 9: Staat uw situatie er niet bij? Ga naar stap 10.
STAP 10: Huurt u uw elektrische boiler of is de boiler uw eigendom?

* Ik huur mijn boiler: Neem contact op met de verhuurder van uw boiler. De gegevens van de verhuurder van de boiler zijn meestal te vinden op de boiler zelf.

* Ik huur mijn boiler van de verhuurder van mijn woning: Neem contact op met de verhuurder van uw woning.

* De boiler is mijn eigendom: Neem contact op met het bedrijf waar u een onderhoudscontract hebt of neem vandaag nog contact op met Pete ElektroTechniek en dan komen wij vrijblijvend wat we voor u kunnen regelen.